جنبش شنبههای ارغوانی گفته است که واکنش جهان و سازمان ملل متحد به جنایات طالبان، ناکافی است.
این جنبش از نهادهای جهانی خواسته است که برای رسیدگی و تغییر وضعیت وخیم حقوقبشری در افغانستانِ زیر اداره طالبان اقدامهای قویتر انجام دهند.
این جنبش همچنین از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته است که برای جلوگیری از رنج بیشتر مردم و تضعیف حقوق زنان در کشور، به گونه فوری تدابیر لازم و قاطع را علیه طالبان اتخاذ کنند.
جنبش شنبههای ارغوانی میگوید که پیش از برگشت طالبان به قدرت افغانستان، ازدواج های اجباری،بهویژه در میان دختران زیر ۱۸ سال، رایجتر شده است و چرخههای سوءاستفاده و نابرابری را تداوم بخشیده است. این فضای ترس و ظلم همچنین به افزایش غمانگیز خودکشی در میان زنان منجر شده است؛ زنانی که گریزی از ظلم تحمیل شده توسط طالبان برای خود نمیبینند.
این جنبش میافزاید که سیاستهای خشن و سرکوبگرانه طالبان بسیاری از زنان را به اعتیاد به موادمخدر سوق داده است تا بتوانند با شرایط غیرقابل تحمل زندگی روزمره خود کنار بیایند.
طالبان پس از حاکمیت دوباره دختران بالاتر از صنف ششم را از ادامه آموزش منع کردند و دروازههای دانشگاهها را نیز به روی دختران و زنان بستند.







