شب گذشته طی مراسمی در بنیاد اوکسی ، جایزه شجاعت «اکسی» امسال مشترکا به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، و مسیح علی نژاد، فعال ایرانی مدافع حقوق زنان داده شد.
آقای زلنسکی در ارتباط ویدیویی با مراسم اعطای جایزه گفت که «این جایزه همزمان به مردم اوکراین و مسیح علی نژاد داده شده که برای حقیقت و حقوق بشر همه مردم ایران مبارزه میکند».
محور مبارزه مسیح علی نژاد در سالهای اخیر، مخالفت با حجاب اجباری در ایران و تلاش برای جلب حمایت کشورهای غربی از این مبارزه بوده است.
مسیح علی نژاد چند روز پیش نیز در یک گردهمایی اعتراضی، از حرکت زنان افغانستان حمایت نموده و حکومت طالبان را نمونه افراطی تر از جمهوری اسلامی ایران خواند.
خانم علی نژاد در مورد دریافت این جایزه گفته است که «جایزه شجاعت اکسی را نپذیرفتم که به جمهوری اسلامی نه بگویم؛ ایرانیان این کار را با سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» در خیابان های ایران انجام میدهند».
این جایزه همه ساله به زنان و مردان شجاع در سراسر دنیا اهدا می شود و امسال دوازدهمین سال اهدای این جایزه است.