مرکز خبرنگاران افغانستان میگوید که سلیمان راحل، مدیر مسؤل رادیو «خوشحال» در غزنی توسط دادگاه ابتدایی طالبان در این ولایت به سه ماه زندان محکوم شده است.
بر اساس اعلامیه این سازمان که امروز ( چهارشنبه، ۷ جوزا) به نشر رسیده است، دادگاه ابتدایی شهر غزنی در یک نشست غیر علنی که در اول ماه روان برگزار شده، سلیمان راحل را به اتهام «تبلیغات علیه طالبان» به سه ماه زندان محکوم کرده است.
گفته میشود که این حکم بر مبنای ادعای اداره استخبارات این ولایت صادر شده است و طبق گزارش مرکز خبرنگاران اداره استخبارات طالبان آقای راحل را ۱۵ ثور سال جاری در پیوند با برخی پستهای اخیرش در فیسبوک که درباره مشکلات و چالشهای اجتماعی از جمله تشدید فقر اقتصادی مردم نوشته بود، بازداشت کرده بود.
این نهاد صدور حکم زندان برای سلیمان راحل را نشانه تشدید سیاست سرکوب آزادی بیان توسط اداره طالبان خوانده و نسبت به پیامدهای آن بر کار خبرنگاران که در بیشتر از سه سال اخیر با محدودیتهای جدی مواجه بودهاند، هشدار داده است.
در ماه میزان سال گذشته، حکمت آرین، مدیر مسؤل پیشین رادیو «خوشحال»، از سوی دادگاه ابتدایی غزنی به اتهام نشر موضوعی در مورد عملیات جنگی طالبان قبل از بازگشت دوباره به قدرت، به یک ماه زندان محکوم شده بود.
گفتنی است که بر اساس آمار ثبت شده از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان، اکنون علاوه بر آقای راحل، دستکم ۱۳ خبرنگار و یا کارمند رسانه دیگر نیز در بازداشت طالبان هستند.







