همزمان با روز جهانی عدم استفاده از تنباکو، ادوین سنیزا سالوادور، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان، نسبت به افزایش مصرف تنباکو در میان نوجوانان افغان هشدار داد.
او امرزو (شنبه، ۱۰ جوزا) در پیامی در صفحه اکس این سازمان گفت: «شرکتهای تولید تنباکو با طعمدهندهها، زرق و برق و تبلیغات فریبنده، خطرات واقعی را پنهان میکنند. این شرکتها با استفاده از استراتژیهای گمراهکننده، کاربران جدید را به دام میاندازند و کاربران قدیمی را معتاد نگه میدارند، که نتیجهاش بیماری، فقر و مرگ زودهنگام است.»
به گفتهٔ آقای سالوادور، مصرف تنباکو در افغانستان بهویژه در میان پسران نوجوان رو به افزایش است و باید هرچه زودتر این چرخه را شکست تا نسل آینده از آسیبهای آن محافظت شود.
تنباکو از جمله مواد اعتیادآور است که سالانه میلیونها انسان را قربانی میسازد. سازمان صحی جهان (WHO) تخمین میزند که مصرف تنباکو سالانه بیش از ۸ میلیون مرگ قابل پیشگیری در سطح جهان را رقم میزند. این ماده، نه تنها عامل اصلی بیماریهای قلبی، ریوی و سرطانی است، بلکه سلامت اطرافیان فرد مصرفکننده را نیز بهشدت تهدید میکند.
با این حال اما در ماههای اخیر، مقامهای طالبان بارها اعلام کردهاند که افغانستان عاری از مواد مخدر شده و کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر متوقف شده است.







