کمیته دادخواهی بانوان خبرنگار در سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان (AJSO) در واکنش به تصمیم تازه طالبان در ولایت ننگرهار، با صدور اعلامیهای، محدودیت وضعشده بر رفتوآمد زنان خبرنگار بدون محرم شرعی را به شدت محکوم کرد.
در این اعلامیه که امروز (سهشنبه، ۱۳ جوزا) نشر شده؛ آمده است که تصمیم اخیر طالبان نهتنها نقض صریح حقوق اساسی زنان است، بلکه آزادی رسانهها و حق مردم به دسترسی آزاد به اطلاعات را نیز به خطر انداخته است.
این نهاد تاکید کرده که زنان خبرنگار در شرایط دشوار و با وجود تهدیدهای متعدد، همواره صدای مردم، بهویژه اقشار آسیبپذیر، را بازتاب دادهاند و وضع چنین محدودیتهایی به معنای حذف تدریجی آنان از عرصه رسانهای کشور است.
کمیته دادخواهی بانوان خبرنگار از نهادهای بینالمللی، سازمانهای مدافع حقوق بشر و نمایندگیهای سازمان ملل متحد در افغانستان خواسته تا در برابر این سیاستهای زنستیزانه سکوت نکنند و برای تأمین حضور مؤثر، آزاد و امن زنان در رسانهها اقدامات عملی انجام دهند.
این نهاد همچنین از مقامات طالبان خواسته است تا به جای تحمیل محدودیتهای تبعیضآمیز، زمینه مشارکت برابر زنان را در تمام عرصهها، بهویژه رسانهها، فراهم کنند و هشدار داده است که ادامه این روند افغانستان را بیش از پیش در انزوا فرو خواهد برد.







