سازمان عفو بینالملل از حکومت پاکستان خواسته است تا فوراً برنامه اخراج مهاجران افغان را متوقف کند و به تعهدات بینالمللی خود در قبال پناهجویان پایبند بماند.
این نهاد حقوق بشری روز شنبه، ۳۱ جوزا، هشدار داده که با آغاز مرحله دوم «برنامه بازگرداندن خارجیهای غیرقانونی» در ماه اپریل سال جاری، بیش از ۲۲۶ هزار شهروند افغانستان به کشورشان بازگشتهاند.
بر بنیاد گزارش سازمان بینالمللی مهاجرت، ۴۲ هزار تن از این افراد بهگونه اجباری از پاکستان اخراج شدهاند.
عفو بینالملل گفته است که در میان بازگشتکنندگان، دستکم ۱۱۵ هزار زن و دختر حضور دارند؛ کسانی که اکنون وارد کشوری میشوند که در آن از ابتداییترین حقوقشان، چون آموزش، کار و حضور در اجتماع محروماند.
به گفته عفو بینالملل، در مرحله سوم و نهایی این برنامه، خطر اخراج دارندگان کارتهای ثبتشده سازمان ملل متحد (PoR) نیز وجود دارد. اعتبار این کارتها تنها تا ۳۰ جون ۲۰۲۵ است و با پایان مهلت آن، احتمال آغاز موج تازهای از اخراجهای اجباری وجود دارد.
این سازمان با اشاره به نزدیک شدن ضربالاجل تعیینشده، خواستار اقدام فوری برای توقف این روند و حفاظت از حقوق مهاجران شده است.







