مسؤولان ایرانی از افزایش چشمگیر روند بازگرداندن مهاجران افغانستان از مرز دوغارون خبر میدهند. جعفر سیدآبادی، رئیس اداره اتباع و مهاجران خارجی در ولایت خراسان رضوی ایران، میگوید که تنها از آغاز سال روان خورشیدی تا یازدهم اسد، بیش از ۷۹۰ هزار تن از مهاجران افغانستانی از طریق این گذرگاه مرزی از ایران اخراج شدهاند.
او که روز یکشنبه (۱۲ اسد) به منطقه مرزی دوغارون سفر کرده بود، گفت: «در طول چهار دهه گذشته، دولت و مردم ایران به وظیفه همسایگی در قبال مهاجران افغانستان عمل کردهاند و همواره در کنار مردم این کشور بودهاند.»
سیدآبادی افزود که جمهوری اسلامی ایران ورود قانونی مهاجران را یک اصل اساسی میداند و تنها کسانی که از راههای قانونی وارد ایران شوند، از خدمات در نظر گرفته شده برخوردار خواهند شد.
این مقام ایرانی با اشاره به روند خروج مهاجران فاقد مدرک از کشورش، از سازمانها و نهادهای بینالمللی خواست تا نسبت به این موضوع بیتفاوت نباشند. به گفتهی او، ایران در شرایط دشوار اقتصادی نیز خدمات گستردهای به مهاجران ارائه کرده و اکنون نوبت جامعه جهانی است که نقش مسئولانهتری ایفا کند.
سیدآبادی تأکید کرد که پس از پایان جنگ دوازدهروزه میان ایران و اسرائیل، روند اخراج مهاجران غیرقانونی افغانستانی شدت گرفته است.
در کنار این تحولات، به گفته او، سفر اخیر والی طالبان در ولایت هرات به خراسان رضوی منجر به امضای چندین تفاهمنامه مشترک در زمینههای اقتصادی و سرمایهگذاری شده است؛ توافقهایی که به باور او میتواند بستر اشتغال پایدار را در مناطق مرزی میان دو کشور فراهم سازد.
با وجود این ادعاها، شماری از مهاجران برگشته از ایران در گفتوگو با رسانهها مدعی شدهاند که در جریان بازداشت و بازگشت اجباری، با خشونت، بدرفتاری، ضبط اموال و برخوردهای تحقیرآمیز مأموران ایرانی مواجه شدهاند؛ اتهاماتی که بارها از سوی نهادهای حقوق بشری نیز مطرح شده، اما از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شده است.







