سازمان حمایت از رسانههای افغانستان روز چهارشنبه، ۲۶ سنبله، با نشر اعلامیهای، قطع و محدودسازی انترنت فایبر نوری در چندین ولایت کشور توسط طالبان را به شدت نکوهش کرده و آن را «تهدیدی بزرگ» علیه آزادی بیان و فعالیت رسانهها دانسته است.
در این اعلامیه آمده است که این اقدام طالبان بنا بر دستور مستقیم رهبر این گروه عملی شده و در نتیجه آن، میلیونها تن از شهروندان افغانستان از دسترسی آزاد به اطلاعات و خدمات حیاتی محروم گردیدهاند.
به گفته این نهاد، چنین اقداماتی نه تنها روند اطلاعرسانی را مختل میسازد، بلکه راه رسانهها و جامعه مدنی برای رساندن صدای مردم را نیز مسدود میکند.
سازمان حمایت از رسانهها تصریح کرده است که اینترنت تنها یک وسیله تخنیکی نیست، بلکه یکی از حقوق بنیادین بشر و ابزار مهم برای آموزش، آگاهیدهی، دادخواهی و برقراری ارتباطات اجتماعی محسوب میشود.
در اعلامیه این نهاد آمده است که هرگونه قطع و محدودسازی انترنت بدون دلایل موجه، چیزی جز سانسور سازمانیافته و تلاشی آگاهانه برای خاموش کردن فریاد مردم و رسانهها نمیباشد.
این سازمان از جامعه جهانی و نهادهای مدافع آزادی بیان خواسته است که در برابر این اقدامات طالبان سکوت نکنند و برای تضمین دسترسی آزاد شهروندان افغانستان به اینترنت، فشارهای لازم را بر این گروه وارد سازند.
این در حالی است که طی روزهای اخیر، گزارشهای متعددی از قطع خدمات انترنت فایبر نوری در ولایتهای مختلف کشور نشر شده و کاربران شبکههای اجتماعی نیز از دشوار شدن دسترسی به اینترنت خبر دادهاند.







