مرکز آزادی بیان، میگوید که نشرات تلویزیونی در افغانستان، زیر فشارهای طالبان آخرین نفسهای خود را میکشد و احتمال توقف کامل آن وجود دارد.
این نهاد، روز گذشته -جمعه، ۳۰ عقرب- با نشر اعلامیهای به مناسبت روز جهانی تلویزیون، گفته است که تلویزیون در دو دههی پس از ۱۳۸۰ یکی از ستونهای اصلی اطلاعرسانی، آموزش و بازتاب مسائل اجتماعی در افغانستان بود؛ اما پس از تسلط طالبان، با محدودیتهای بیپیشینهای روبهرو شده است.
بر اساس اعلامیه، در سال گذشته، دستکم ۵۱ تلویزیون از سوی طالبان بسته شده و این گروه، همچنان ۲۳ دستورالعمل محدودکننده بر رسانهها وضع کرده است.
مرکز آزادی بیان، گفته که این محدودیتها شامل منع حضور زنان در تلویزیون ملی، منع حضور زنان در سریالها و نمایشها، اجبار پوشش ماسک هنگام حضور در پردهی تلویزیون، منع دعوت کارشناسان و ممنوعیت در پوشش خبرهای مستقلانه است.
این مرکز، افزوده که ممنوعیت نشر تصویر زندهجان نیز در ۲۳ ولایت تطبیق شده که فضای کاری در رسانهها را بیشتر تنگ کرده است.
مرکز آزادی بیان، با تأکید بر این که تلویزیون، ستون آزادی بیان و مشارکت مردم است، از خبرنگاران، مدیران رسانهها و نهادهای حامی رسانهها خواسته تا نگذارند این حق اساسی شهروندان افغانستان از آنها گرفته شود.







