جنبش زنان افغانستان در تبعید، میگوید که خشونت در برابر زنان در افغانستان، به یکی از دردناکترین بحرانهای حقوقبشری جهان تبدیل شده است.
این جنبش، امروز (دوشنبه، ۳ قوس) با نشر قطعنامهای به مناسبت روز جهانی منع خشونت در برابر زنان/۲۵ نومبر، گفته که زنان در زیر حاکمیت طالبان، با شدیدترین شکلهای خشونت، محرومیت از آموزش، ممنوعیت کار، محدودیت رفتوآمد و تهدیدهای مداوم روبهرو استند.
در قطعنامه، آمده که زنان افغانستانی در بیرون مرزهای ملی نیز از دسترسی به حقوق اساسی شان محروم استند.
جنبش زنان افغانستان در تبعید، میگوید: «هزاران زن افغان در تبعید نیز، با بیسرنوشتی اقامت، تبعیض، ناامنی، فقر و خطر دائمی دیپورت روبهرو استند. این ادامهی همان خشونت است؛ خشونتی که تنها شکلش تغییر کرده، اما عمق زخم همان است.»
این جنبش، از کشورهای میزبان زنان افغانستانی خواسته که آنها را نباید به افغانستان زیر حاکمیت طالبان بازگردانند و جامعهی جهانی، بایستی مسیرهای امن و قانونی برای پشتیبانی و اقامت آنها را فراهم کند.
جنبش زنان افغانستان در تبعید، از جامعهی جهانی خواسته که سیاستهای زنستیزانهی طالبان را به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسد و رنج زنان را بیشتر از این نادیده نگیرد.
این جنبش، همچنان گفته که تا زمانی که زنان در افغانستان، به آزادی و امنیت دست نیافته و کرامت انسانی شان محترم شمرده نشود، به مبارزه ادامه خواهد داد.
روز جهانی منع خشونت در برابر زنان در حالی فرا میرسد که زنان در افغانستان، با انواع خشونتهای فیزیکی و اجتماعی روبهرو استند و بخش زیادی از حقوق اساسی شان را از دست دادهاند.







