سومین نشست سالانه «مرکز آزادی بیان» به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار تبعیدی، فعال رسانهای و چهرههای دانشگاهی و سیاسی در شهر تورنتو برگزار شد.
در این نشست، خبرنگاران تبعیدی از بیش از ۴۰ کشور جهان درباره وضعیت آزادی بیان و چالشهای خبرنگاری در تبعید گفتوگو کردند.
نجیب اصیل، رئیس مرکز آزادی بیان، گفت بسیاری از خبرنگاران تبعیدی با مشکلات اقتصادی، فشارهای روانی و دشواری ادامه کار رسانهای روبهرو هستند.
همچنین لیز دوست، خبرنگار ارشد بیبیسی، در سخنرانی خود از نقش خبرنگاران افغان در ثبت رویدادهای افغانستان قدردانی کرد.
اشتراککنندگان تجربههای شخصی خود را از وضعیت آزادی بیان و دشواریهای کار رسانهای در تبعید مطرح کردند و بر اهمیت همکاری میان خبرنگاران تبعیدی و شبکههای بینالمللی رسانهای برای رساندن صدای مردم کشورهایشان به جهان تأکید کردند.
در این برنامه، شماری از خبرنگاران و رسانههای تبعیدی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.
در پایان، اشتراککنندگان بر ضرورت حمایت بیشتر از خبرنگاران تبعیدی، بهویژه خبرنگاران افغان در پاکستان، ایران و ترکیه تأکید کردند.







