سرپرست نمایندهگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی حقوق بشر گفته است که طالبان از دو سال به اینسو حقوق و آزادیهای بنیادی، بهشمول حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم افغانستان بهویژه زنان و دختران را نقض کردهاند.
نصیراحمد فایق این اظهارات را روز (یکشنبه، ۱۹ قوس) به مناسبت ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر ابراز داشته است.
هفتادوپنج سال قبل بهتاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ اعلامیهی جهانی حقوق بشر در پاریس تصویب شد. به همین مناسبت، یونسکو ۱۰ دسامبر را روز جهانی حقوق بشر نامگذاری کرده است.
فایق روی شبکهی اجتماعی ایکس نوشته است: «از هفتادوپنجمین سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر زمانی تجلیل به عمل میآید که حقوق و آزادیهای بنیادی مردم افغانستان بهشمول حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بهویژه زنان و دختران صریحا از جانب رژیم طالبان نقض گردیده و دو سال است که آنان از حق تحصیل و حق کار محروم هستند.»
فایق اضافه کرده است که هیچ نوع حفاظت و حراست قانونی از حق زندهگی، آزادی، امنیت شخصی و حریم خصوصی شهروندان افغانستان زیر حاکمیت طالبان وجود ندارد.
طالبان در بیش از دو سال گذشته، با صدور دستورات متعدد، حقوق مردم افغانستان به ويژه زنان را نقض یا محدود کرده است.
به رغم انتقاد گسترده جهانی از عملکرد طالبان در قبال حقوق انسانی شهروندان کشور و به ویژه زنان، این گروه از اجرای سیاستهای سرکوبگرانه خود دست برنداشته است.







